El passat 7 de desembre del 2022, Pedro Castillo, últim president electe del Perú, va intentar dissoldre el congrés i va ser detingut acusat de rebel·lió i conspiració. Des d’aleshores, el país ha entrat en una crisi de violència i de repressió que avui s’ha cobrat amb la vida de 50 persones.

Després de la detenció de Pedro Castillo, les seves seguidores han protagonitzat actes de protesta reivindicant que es convoqui eleccions durant el 2023 així com una nova constitució. Les protestes, que siguin augmentant, han estat fortament reprimides per les forces de l’ordre, cosa que ha generat la polarització de la població i ha portat el país al caos: enfrontaments, carreteres bloquejades, ciutats tancades, etc. Davant d’aquesta situació, el govern ha declarat l’estat d’emergència a nivell nacional i han quedat suspesos els drets constitucionals relatius a la inviolabilitat de domicili, llibertat de trànsit per territori nacional, llibertat de reunió i llibertat i seguretat personals.

Des de la UGT de Catalunya manifestem la nostra profunda consternació i preocupació per la crisi social i política al Perú, i per això:

Condemnem dràsticament la mort d’almenys 55 persones, 50 civils.

Rebutgem tot tipus d’acció violenta i demanem el cessament immediat de la repressió contra ciutadans/es, treballadors/es i camperols/es que es mobilitzen als carrers plantejant legítimes demandes que col·loqui les institucions al servei dels/de les treballadors/es i ciutadans.

Invoquem els/les ciutadans/es i treballadors/es a mobilitzar-se sempre de forma pacífica.

Instem l’executiu i el parlament a escoltar les demandes ciutadanes i actuar amb responsabilitat

Exhortem el govern i la ciutadania a restablir el diàleg, la tolerància i la convivència democràtica.